Hyresgäst

Att tänka på som hyresgäst hos oss!

 

Trivselregel

Det är viktigt för oss att du känner dig trygg i och omkring din bostad. Vid störning, prata gärna med din granne, ring oss om ingen bättring sker.

Var noga med att alltid visa hänsyn till dina grannar. Spela inte för hög musik eller uppträd på annat sätt som kan upplevas som störande. Om du ska ha fest rekommenderar vi att du informerar grannarna i förväg.  I våra fastigheter råder särskild tystnad alla dagar mellan 22:00-07:00. Du får heller inte utföra störande arbeten, så som spika, hamra eller borra i lägenheten mellan 20:00-07:00 vardagar och 20:00-10:00 på helgdagar.

Om man regelbundet blir störd av sina grannar under kvällar och helger finns möjligheten att kontakta störningsjouren. 

 

Brandsäkerheten

Brandvarnare finns i alla våra lägenheter. Kontakta genast kundtjänst om det saknas eller om din brandvarnare börjar ”pipa” - så kommer vi och sätter upp en ny hos dig. Det är viktigt att ni själva ser till att testa er brandvarnare regelbundet så ni själva vet om att den fungerar.

 

Betala hyran i tid

Du kan välja att betala din hyra via autogiro eller e-faktura för att minimera risken att missa en inbetalning av misstag. Din första hyra ska vara betald redan när du hämtar ut nycklarna till din nya lägenhet. Om hyran är mer än en vecka sen kan hyresvärden säga upp avtalet, och hyresgästen riskerar att bli vräkt. Det är därför viktigt att du tar kontakt med oss omgående om hyran blir sen eller uteblir för en vidare dialog.

 

Inomhustemperatur

Alla upplever temperatur på olika sätt. När vissa fryser tycker andra att det är för varmt. Tänk på att det kan ta någon dag för inomhustemperaturen att regleras vid stora väderförändringar. Temperaturen i en lägenhet ska mätas en meter upp från golvet, mitt i rummet. Det rekommenderade riktvärdena från Folkhälsomyndigheten är 20 °C under vintertid, medan det under sommartid inte bör överstiga mer än 26 °C.

 

Dina uppgifter som hyresgäst

Flera arbeten i din bostad ska du som hyresgäst utföra själv. Du har till exempel ansvar för att byta förbrukningsmaterial, som säkringar, proppar, glödlampor och lysrör, rensa avloppet, rengöra filtret i spisfläkten och andra liknande, mindre åtgärder. Balkong, uteplats, egen p-plats eller entré måste du själv vårda och skotta vid behov.

 

Det är viktigt att du anmäler om något är fel eller trasigt i din lägenhet eller trapphus.

Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig vid utflytt om vi anser att det har varit onormalt slitage i lägenheten så som skadegörelse eller rökning inomhus.

 

Renovering

Kontakta alltid oss när du önskar renovering. Du får måla om i din lägenhet, om det är fackmannamässigt utfört. Fackmannamässigt innebär att arbetet är gjort på samma sätt som kan förväntas av en seriös fackman. Till exempel en målare, snickare eller golvläggare. Om du målar om och gör det på ett professionellt sätt så kan det anses vara fackmannamässigt utfört.

Tänk på att du ska kunna återställa lägenheten innan du flyttar. Förändringar du gör ska återställas när du flyttar, till exempel tagit bort en dörr, tagit bort badkaret, lagt in heltäckningsmatta eller bytt ut hatthyllan i hallen. Om arbetet inte är fackmannamässigt utfört kan du bli skyldig att betala för att vi återställer lägenheten när du flyttar. Extrema tapeter eller färger kan också behöva återställas till mer neutrala färger eller mönster när du flyttar ut. Prata med oss innan du målar eller tapetserar om så slipper du otrevliga överraskningar.

 

Tvättstuga

Bokning av tvättstuga sker med låscylinder i bokningstavlan i din tvättstuga. Sätt låset på den dag och klocktid du önskar tvätta. Efter varje pass ska tvättstugan städas det inkluderar även rengöring av tvättmedelsfack och luddfilter. Se även till att tömma alla fickor och använd tvättpåse till bygel-bh.

 

Miljö och avfall

Det finns mycket att vinna på en bra avfallssortering och vi vill inspirera alla hyresgäster att sortera sitt matavfall och sina sopor. Vid alla våra fastigheter finns miljörum och miljöstationer, där du kan slänga det mesta av dina hushållssopor. På vår hemsida finns mer information hur du källsorterar ditt avfall.

 

Det är dock viktigt att hålla miljörum och miljöstationer rena och snygga. Det inbjuder till att fler sorterar på ett korrekt och bra sätt samt att det inte drar till sig skadedjur eller lukter.

 

Cyklar, mopeder och barnvagnar

Cyklar, mopeder eller barnvagnar får absolut inte förvaras i trapphuset. De kan hindra utrymning vid en eventuell brand och försvårar dessutom vid städning. För barnvagnar finns det speciellt anvisade platser. I de flesta fastigheter har vi också ett cykelförråd på mark- eller källarplan.

 

Förråd

Till de flesta lägenheter hör ett förråd märkt med ditt lägenhetsnummer. Du bör inte förvara värdesaker i ditt förråd. Du ansvarar själv för att sätta ett lås på ditt förråd.

 

Grilla på balkong

Att grilla med kol på balkong är inte tillåtet. För att grillröken och oset inte ska störa andra hyresgäster, vill vi att ni flyttar ut era grillar på gräsmattorna en bit från altanen. Det går också bra att använda de gemensamma grillplatserna, om sådana finns i området.

 

Skadedjur

Har du problem med skadedjur, ring Länsförsäkringar skadedjur på 010-172 97 29.

 

Felanmälan

Felanmälan kan du göra antigen via Mina sidor, skicka mail till info@toarpshus.se eller ring till oss på tel.nr  033-13 36 36. När växel är stängd går det bra att lämna ett meddelande så återkommer vi så fort vi får möjlighet.

Enligt hyreslagen är du skyldig att göra en felanmälan snarast om det inträffar ett fel eller en skada i lägenheten så att skadan inte förvärras. Tänk dock på att du som hyresgäst själv är ansvarig för att byta glödlampor, lysrör, glimtändare, säkringar och persienner i din lägenhet. 

Där hyresgästen kan bli ersättningsskyldig:

Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller till exempel externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är även det ditt ansvar. Kort sagt, det är du som är ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem.

 

TV

Sappa - Kabel TV

Kundsupport: 0774-444 744 Vardagar 8-19 & helger 10-14 

Driftstörningar

Adresser som har Sappa

Alla adresser i Dalsjöfors förutom Uppegårdsgatan.